vrijdag 27 mei 2016

IoT, IIoT of IdIoT?



De digitale revolutie heeft de industrie bereikt. Nieuwe werelden komen bij elkaar en dat triggert mij. Integratie geeft op alle fronten kansen en uitdagingen die leiden tot innovaties. Laat dat nou precies het werkveld zijn waar telkens weer opnieuw mijn persoonlijke uitdaging ligt. Wat mij telkens weer verbaast is dat bepaalde techniekwerelden en disciplines zo uit elkaar zijn gegroeid. De onmiskenbare invloed van ICT dwingt deze disciplines weer dichter naar elkaar toe.

Een blik in het verleden leert ons er meer over. Onze oosterburen hebben het zelfs over de vierde industriële revolutie.

Vierde industriële revolutie
In de eerste industriële revolutie stond de ontwikkeling van stoom- en gietijzeren machines. De daaropvolgende revolutie werd al spannender met machines van staal, verbrandingsmotoren, turbines en elektriciteit. De derde industriële revolutie kennen we beter als de digitale revolutie. Computers en communicatie deden hun intrede met als logisch gevolg toenemende globalisatie. Nog maar nauwelijks bekomen van deze stap worden we nu alweer de vierde generatie ingeslingerd. Smartphones, tablets en 3D-printen, scannen en ontwerpen doen hun intrede. Nog veel belangrijker zijn de ontwikkelingen rondom IoT en Cloud platformen.

Integratietijdperk
Productieprocessen worden veel beter, efficiënter en duurzamer ingericht en leiden tot producten van hoogwaardiger kwaliteit. Mooie gedachtes en ontwikkelingen. Maar volgens mij zijn er nog veel meer slagen te maken in het integratietijdperk. Waarom gebruiken we in de industrie niet veel meer expertise van andere disciplines? Sterker nog waarom zijn er zoveel verschillende disciplines? Onze middelen en mogelijkheden worden immers steeds meer generiek.

Eigen industriële saus
Ik zie zoveel overlap tussen techniek en processen die bijna gelijklopen. Waarom moet men in de industrie dan altijd een eigen sausje over technologische ontwikkelingen gieten? Met ethernet en wifi is dit ook gebeurd. Maar het is echt niet zo dat deze techniek in de industrie anders werkt dan in de grote buitenwereld. Natuurlijk kun je eisen stellen aan behuizingen, voedingssystemen en redundantie. Maar dat is niet essentieel voor het protocol.

Internet of Things in de industrie
Ik verdiep me al geruime tijd in IoT- ontwikkelingen en volg met belangstelling gerelateerde zaken zoals Lora, Sigfox, Lifi enz. Toen ik ontdekte dat de industriële wereld zich ook bezighoudt met IoT was ik niet verbaasd. Natuurlijk liggen de toepassingen ook hier op alle fronten open. En natuurlijk zou de industrie de industrie niet zijn als ze er niet een eigen benaming voor hadden. Industrial Internet of Things (IIoT), tja het kost me moeite mijn gezicht in de plooi te houden. Natuurlijk moeten de IIoT-sensoren en -actoren aan voorwaarden voldoen om in de industriële omgeving gebruikt te mogen worden. Maar het blijft gewoon IoT. Als we dan in de industrie zo’n sterke onderscheidingsdrang hebben en toch vast willen houden aan de extra I, is mijn advies er ook maar een D aan toe te voegen (IdIoT).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten