vrijdag 24 juni 2016

Kennisdelen en samenwerken is macht



Het delen van kennis heb ik altijd hoog in het vaandel gehad, het heeft me al veel gebracht in mijn loopbaan. Dat kennisdelen en samenwerken niet meer is weg te denken in onze techniekwerelden was deze week de rode draad die ik telkens weer hoorde in de diverse bijeenkomsten die ik heb bezocht. Mijn vorige twee blogs over IoT sluiten feilloos aan bij dit gedachtenpatroon. Ik onderbreek daarom even de iOT stroom met een keek op de week, volgende keer na de vakantieperiode ga ik verder met IoT, en ga ik jullie vertellen waarom ik denk dat PLC over de datum begint te raken.

Nu eerst wat mooie technische ontwikkelingen die ik de revue zag passeren. De meest spannende was wel de verdiepingssessie over Geïntegreerde Fotonica.

Fotonica de nieuwe digitale revolutie
Donderdagochtend woonde ik een mini-college bij van Prof. Dr. Ton Backx, directeur van het fotonica instituut van de TU Eindhoven. De ontwikkelingen rondom fotonica staan nu op het punt waar elektronica omstreeks 1970, bij aanvang van de vierde industriële revolutie, stond. Fotonica is een nanotechnologie die in de startblokken staat om onze digitale wereld te gaan veroveren. Fotonica is absoluut noodzakelijk om het energieprobleem van datacenters op te lossen. Een modern datacenter gebruikt maar liefst 150 Megawatt, niet voor niets worden deze in de buurt van een energiecentrale gebouwd waar ook goede warmteafvoer mogelijkheden zijn. In 2020, 2021 zal alle energie die nu wordt opgewekt nodig zijn om in onze stijgende databehoefte te voorzien. Een tweede probleem is de snelheid van het internet. De micro-elektronica begint tegen grenzen aan te lopen en bovendien zorgt de huidige latency (vertraging) van het internet ervoor dat veel tijd kritische zaken hun toepassing niet vinden. In de medische wereld zijn robots voorhanden waar je feilloos operaties tot op zeer hoge nauwkeurigheid mee kunt uitvoeren. Hoe mooi zou het zijn als dit op afstand kon. Een chirurg in Amerika kan dan operaties uitvoeren in Europa. Als we er in slagen om latency vrije netwerken te bouwen dan kan dat. Fotonica gaat dit voor ons faciliteren en zal onze wereld drastisch gaan veranderen.

Doen wat we nu nog niet kunnen
De mogelijkheden zijn onbegrensd, De slogan die ik Ton Backx al een paar keer heb horen ropen is ‘verbinden wat nu nog niet is te verbinden’; ‘meten wat nu nog niet is te meten’; ‘genezen wat nu nog niet is te genezen’; ‘zien wat nu nog niet is te zien’; ‘produceren wat nu nog niet is te produceren’; ‘helpen waar nu nog niet valt te helpen’. Wat biedt dit een fantastische uitdaging voor de koplopers in onze branche. Fotonica gaat overigens veel verder dan de datacenters, het vindt ook zijn toepassingen in onze thuis en kantooromgeving. De laatste meters van onze datavoorziening zal draadloos worden waarbij de toekomst niet in radiofrequenties zoals wifi enz, zal liggen maar in communicatie via licht, fotonica dus. Vele malen sneller, geen last van vervelende storingen als interferentie enz. kortom betrouwbaarheid, stabiliteit, snelheid en vooral gemak. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, daar kom ik later nog wel eens op terug. Ik wil het fotonicagedeelte in deze blog afsluiten met de uitspraak van Ton, bij toepassingen van fotonica heeft niemand alle kennis in pacht, daarom moet je echt samenwerken.

Van wind naar IoT
Op de KIEN technodag 23 juni, begonnen we met een presentatie van Sander Mertens van WindChallenge. Sander is een autoriteit op het gebied van windenergie en liet ons de mooiste plaatjes van toepassingen van kleinschalige windenergie zien in de bebouwde omgeving. De presentatie zat goed in elkaar en leverde een spervuur aan vragen op die deskundig werden behandeld. Daarna volgde mijn presentatie over Internet of Things die jullie grotendeels kennen als jullie mijn vorige blogs hebben gelezen. Op mijn vraag of IoT nu een hype of een trend is kreeg ik de verheugende reacties dat IoT allang geen hype meer is. Yes, missie geslaagd, de boodschap is overgekomen. Hierna kwam Peter Dijkstra van Cisco aan het woord met veel praktische voorbeelden. Zo merkte Peter op dat je met lantaarnpalen en ioT devices erg lucratieve toepassingen kunt bedenken. Zijn opmerking over 5 terabyte data die we in 2020 per persoon gaan genereren deed me sterk denken aan het verhaal van Ton over fotonica waarmee ik begon. Peter sloot af met de opmerking dat ioT geen IT-feestje is, we moeten samen de handen uit de mouwen steken om creatieve en goede toepassingen te realiseren, samenwerken dus, daar istie weer… in het after-IoT gesprek dat ik met Peter had riep hij, ‘moeten we vaker doen Henk, IoT presenteren samen’. Doen we Peter!

IBMWatson gaat de rollen van docent volledig overnemen
Dat riep Masi Mohammadi van de Hogeschool Arnhem Nijmegen en Technische Universiteit Eindhoven tot grote schrik van het publiek. Dataverzamelingen en voorspellingen zullen het functioneren van de mensheid volledig veranderen. Haar lezing over empathische gebouwen was een geweldig pleidooi voor het welbevinden van de mens, we gaan van ‘groene’ naar ‘blauwe’ gebouwen, de mens moet ondersteuning en geluk ondervinden van zijn woon- en werkomgeving. Door energiehuishouding en domotica slim te combineren kan een comfortabele woon- en werkomgeving gecreëerd worden en ontstaan fantastische mogelijkheden. Massi liet ons nog een hilarisch filmpje zien over het meedenken van de mens in een technische omgevingen. We moeten dus heel goed nadenken bij alle nieuwe technische hoogstandjes en implementaties. Het filmpje wil ik jullie niet onthouden: https://vimeo.com/128873380

Onze creativiteit bepaald onze grenzen en mogelijkheden
Als afsluiter werden we verrast met de praktijk van Nanning de Jong van 3Dwergen en Frank Broos van Flex-From. Zij namen ons mee in de enerverend wereld van 3D-printing. Geen toekomstmuziek maar realiteit dat werd het publiek wel duidelijk, wat een mogelijkheden en toepassingen, geweldig. De rode draad is duidelijk, we kunnen het niet alleen. Kennis is al lang GEEN macht meer. Alleen samen komen we verder. Er liggen fantastische mogelijkheden voor ons open, wat een geweldig vakgebied hebben we toch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten